BLOGG

Løping på tredemølle vs. løping på fast underlag

Du skal ikke ha besøkt mange forumer for løpere før du finner en diskusjon om forholdet mellom løping på tredemølle og utendørstrening. Leirene er og har vært steile på hvorvidt løping på tredemølle er direkte overførbart til utetrening. De fleste vil hevde at det er mye tyngre å løpe på en tredemølle, mens andre vil oppleve at de klarer å holde høyere fart og få bedre resultater innendørs på en tredemølle. I dette innlegget har jeg forsøkt å oppsummere forskning jeg har funnet. Jeg hevder ikke å ha en endelig fasit, men håper i hvert fall å svare på noen spørsmål – og kanskje stille noen nye.

 

Er det biomekaniske forskjeller på løp på mølle og på fast underlag?
Forskning som er gjort de siste 40 årene viser at løpere på mølle jevnt over løper med en høyere frekvens enn løpere på fast underlag. Stegene er altså raskere på tredemølle. Det er også gjort forskning som viser en kortere svingfase på beinet og en kortere standfase. Altså flyttes beinet kortere pr. steg, og tiden foten er i kontakt med underlaget er kortere. Bevegelsen i kneleddet er også funnet å være noe mindre. Ved løp på tredemølle er det mindre fleks i ankelleddet, og det er større strekk i over det samme leddet. Disse forskjellene er små, og forskningen konkluderer med at biomekanikken i løp på tredemølle og fast underlag er så lik at det kan generaliseres fra tredemølle til løping utendørs eller på annet fast underlag. Det er allikevel verd å merke seg at ved løp på tredemølle vil kroppen de første 2-5 minuttene være i dårligere balanse enn utendørs. Normalt får vi opp til 80% av informasjonen kroppen trenger for å balansere fra øynene. Ved løp på tredemølle er tilgangen på visuell informasjon veldig begrenset, omgivelsene står stille mens kroppen beveger seg, følgelig vil en være noe ustødig – noe som resulterer i et bredere løpesteg enn utendørs.

 

Er det forskjeller i muskelaktiviteten ved løp på tredemølle og utendørs?
Det ble i en studie gjort i 2008 vist lavere aktivitet i leggmuskulaturen og hamstring ved gange på tredemølle kontra utendørs. Samtidig ble det vist høyere aktivitet i hofteleddsbøyeren. Utslagene er igjen svært små, men kan ha noe betydning ved overgang fra mye trening på tredemølle til trening utendørs. Funnene i forskningen på biomekanikk og muskelaktivitet er sammenfallende.

 

Er det forskjeller i energiforbruk ved løp på tredemølle og utendørs?
Ved løping på flatt underlag er netto energiforbruk per kilo kroppsmasse per kilometer 1 Kcal. Det vil si at hvis du veier 75 kg, så forbruker du 75 Kcal per kilometer du løper, uansett tempo. Dette betyr også at energiforbruk per kilometer øker proporsjonalt med kroppsstørrelse. Det viser seg at oksygenforbruket er likt ved fri løping på flatt underlag og på tredemølle. Dette endrer seg dog ved en fart på rett under 16km/t. Dette antas å skyldes at luftmotstanden øker ved høyere hastighet, noe som gir høyere oksygenforbruk og energiforbruk.
De samme testene er kjørt med stigning på 5,5% og oksygen og energiforbruk var også her på linje utendørs og på tredemølle.

 

Er det større skaderisiko ved løp på tredemølle, og er det bedre å løpe i motbakke?
Det er faktisk målt lavere støtbelastning ved løp på tredemølle enn ved løp på hardt underlag. Eller for å være mer presis: Det er målt høyere vertikal bakkereaksjonskraft når foten settes i bakken ved gange på hardt underlag enn på tredemølle. Det er ikke noe klar bevist sammenheng mellom skaderisiko og målt støtbelastning – men i den grad det er noen forskjell vil tredemølle fremstå som det sikreste valget for å unngå skader.

 

Er det noe med tredemøllen som gjør at det oppfattes annerledes enn å løpe ute?
På dette punktet er det svært lite forskning. Vi som jobber med treningsutstyr vet at tredemøllen måler farten, og avstand, ved å telle antall omdreininger. Altså omdreininger x lengde på bånd = avstand. Vi vet også at det ved hvert fotisett oppstår friksjon mellom løpebåndet og platen. (Dette er ikke tilfelle for tredemøller med lameller, men det blir et annet innlegg) Det vil si at hvert eneste steg bremser løpebåndet, for å kompensere for dette øker motoren innsatsen og akselererer. Denne økte farten skjer mens brukeren er i luften. Derfor vil faktisk båndet gå noe lenger enn løperen det går jo faktisk saktere når løperen faktisk er i kontakt med underlaget og raskere når løperen er i luften. Tredemøllen vil derfor i noen grad overrapportere løpt distanse. Størrelsen på avviket vil variere med kvaliteten på møllen, motorens størrelse, vedlikeholdet og valsestørrelsen.  Igjen er det her snakk om små avvik. På lange økter med en mølle med svak motor, små valser og stor friksjon grunnet dårlig vedlikehold kan det nok være signifikante forskjeller. Samtidig må vi huske det litt ustødige bredbente løpesettet som oppstår som følge av manglende visuelle inntrykk for justering av balansen også kan ha noe effekt, uten at dette er målt i forskning jeg har lest.

 

Hvorfor føler vi at mølleøkten er hardere?
Det kan virke som om de som hevder at det er tyngre å løpe på tredemølle enn fast underlag ikke har målbare parameter og lene seg på. I den grad det er avdekket forskjeller på utendørs og innendørs løping så sier tallene at mølleløping skal være lettest. Når allikevel et flertall synes tredemølleøkter er hardere enn tilsvarende på annet underlag er det to faktorer som spiller særlig inn. For det første kan en mølleøkt oppleves veldig monoton. Farten styres av motoren, og det er derfor vanlig å løpe store deler av økten i en fart. Ved fritt løp vil en hele tiden gjøre små justeringer, det være seg endring i terreng, underlag eller bare en sving på en bane. Dette reduserer opplevd belastning. Den andre faktoren er psykologisk. Det er gjort sammenligningsekperimenter mellom utendørs og tredemølletrening. Disse viser at de som trener ute har en mer positiv opplevelse av treningen. Alle som har løpt mye eller trent hardt vet at det å ha hodet med , eventuelt i mot seg, kan gi store utslag. Monotonien, og de begrensede sanseinntrykkene ved tredemølleløping kan derfor være den viktigste faktoren til at treningen føles tung.

 

Noen råd for å få bedre tredemølleøkter.
Med informasjonen vi har over kan vi konkludere med at tredemølleløping er effektiv trening, for så vel generell kondisjonstrening som spesifikk trening for utendørs konkurranser. Vi har også adressert noen av punktene som påvirker oss negativt. Hva kan vi gjøre for å komme rundt disse? Vi anbefaler variasjon i mølleøktene. Økter som fartslek, intervaller og progressive økter bryter opp den monotone opplevelsen. Bruk fartsjusteringene aktivt, og varier også stigningsprosenten. Som med all annen trening blir løping på tredemølle mindre slitsomt og mer effektiv om en har det gøy!
PS! Et lite tips. En trend den siste tiden har vært bruk av manuelle (curved) tredemøller. Tredemøller der brukeren selv driver løpebanen uten hjelp fra motor. Les litt mer om dette her: https://goo.gl/kS4uXq

 

>>Se vårt utvalg av tredemøller

 

Kilder:

Lee, SJ, Hidler, J (2008): Biomechanics of overground vs treadmill walking in healthy individuals. J Appl Physiol. 104(3):747-55

Riley PO, Dicharry J, Franz J, Della Croce, U, Wilder RP, Kerrigan, DC (2008): A kinematics and kinetic comparison of overground and treadmill running. Med Sci Sports Exerc. 40(6):1093-100

Bassett, DR Jr, Giese, MD, Nagle, FJ, Ward, A, Raab, DM, Balke, B (1985): Aerobic requirements of overground versus treadmill training. Med Sci Sports Exerc. 17(4): 477-81

Westerblad, H. m.fl: Muscle fatigue: lactic acid or inorganic phosphate the major cause? American Physiological Society. 2002

Marsh, AP.; Katula, JA.; Pacchia, CF.; Johnson, LC.; Koury, KL.; Rejeski, WJ (2006): Effect of Treadmill and Overground Walking on Function and Attitudes in Older Adults Med  Sci Sports Exerc. 38(6):1157-64

 

 

 

 

 


Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.